Ez igen nagy krds? Mgis gy hiszem, viszonylag knny r vlaszolni. Gyermekeket hoznak a szleik edzsre, jrszt mert fltik ket, hogy atrocits ri ket a suliban, az utcn, vagy hogy fegyelmet tanuljanak. Na ezt ltjk kvlrl. Mg a nagyobb gyerekek is hasonlkrt jnnek be az ajtn. Meg akarnak tanulni verekedni, vagy mr bntottk ket, s ezen szeretnnek tl jutni. Esetleg a megszerezhet rmek vonzzk ket. Ez is benne van egy karate sportegyeslet lehetsgeinek, de senki sem azrt jn, hogy a mozgskultrt, szellemisgt megismerje, gyakorolja. Sokan nem is tudjk, mit vllalnak, s sokan, mikor rjnnek, elhagyjk a dojot. k csak meg szerettek volna ersdni, s megtanulni verekedni. Mikor rjnnek, hogy egy dojoban a test erstsn kvl ms is van, csaldottan otthagyjk. Persze van ellenplda. Van, aki kellemesen csaldik, s azt mondja, hogy na valami ilyesmire vgyott, de maga sem tudta azt akkor.
Egyrtelm, hogy gyerekeknek lassan adagoljuk a budot, s megprbljuk megadni a versenyzssel jr tapasztalatokat, de ezt is csak az arra alkalmasnak. Akinek szemlyisge alkalmatlan a versenyzsre, azt nem knyszertjk egy jabb kudarc fel, vagy egy rossz lmny fel. Annak szp lassan adagoljuk a harcmvszetet. A versenysport fiatal, kihvsokra hes sportolknak val, akik alkalmasak a versenyzsre.
A harcmvszetet viszont brki gyakorolhatja, hiszen annak nincs soha vge. Nincs gyztes hirdetve, nincsenek aranyrmek. J esetben a sensei azt mondja, „j”. Rossz esetben pedig azt „ ez nem j, nem rted” s szakadatlan kzdelem folyik, hogy vgre megrtsnk egy technikt, annak alkalmazst. s mitl harcmvszet ez, s nem sport? Attl, hogy nmagunkrt csinljuk, s nem a gyzelemrt. Azrt csinljuk, s gyakorlunk, mert jobban szeretnnk csinlni, tkletesebben. Hny fest festette meg ugyanazon tmt, csak mert jobban szerette volna brzolni, mshonnan megvizsglni, stb? A harcmvszetekkel sincs ez mskpp, szebben, pontosabban, jobban szeretnnk egy –egy katt eljrni, magt a kzdelmet szebb tenni. Egy kvlll nem rti, mit szszlnk annyit pl. egy gyaku tsukin. Szmra csak az a fontos, hogy hatkony-e. Termszetesen ez nagyon fontos, hiszen a karate kialakulsakor az volt a ltkrds nem egyszer, hogy tlljk-e a tmadst. Napjainkban nem az let kioltsra treksznk, a mozdulatok tkletestsn keresztl nmagunk megismerse a cl, a valsg megrtse a karate ltal. Eredeti tantsban az ll, hogy a test s a llek elvlaszthatatlan. Ki is ktelkedik ebben? Akinek a lelkt mg nem rintette a hall, a csalds, a bnat, a szeretet, a gyngdsg, a vidmsg, stb. Szmra biztosan nem tudunk adni semmit, rvid idn bell elhagyja azt a dojot, ahol a hagyomnyokat tisztelik, s belp egy olyan helyre ahol a tisztelet kevsb fontos, vagy ms szerepe van. Attl mg lehet kitn sportol valaki, hogy nem rti a budot, a keleti filozfit, de ez azt is jelenti, hogy semmi keresnivalja nincs egy dojoban.
Vlemnyem szerint a harcmvszet sokkal tbb, mint sport. A sportban mindig rmeket osztanak, els helyezettet hirdetnek, s a cl mindig valaki ms legyzse. Egy dojoban soha nem ezt tantjk. Persze a fiataloknak ott van a sportkarate, s azt egsz sokig csinlhatjk is, s ez gy helyes, de ha nagyobb lesz, s rtelme megnylik, megtanthatjuk szp lassan a harcmvszet igazi arct. Erre minden tantnak trekednie kell. Aki ezt nem kri, itt is ki tud „regedni”, ha a budo nem rdekli, de ha megrintette a szellemisge, maradni fog, s elkezdi az igazi karatt gyakorolni.
2009.06. h
Bruszt Mria |